pondelok 28. novembra 2016

Meri na hrad(e)

Ahoj zlatíčka! Ako som sľúbila, pokračujem v "minisérii" článkov o Prahe a dnes by som vás rada nezobrala nikam inam, ako na samotný hrad. 😊


Krásny výhľad na mesto, ktorý sa vám naskytne pod hradom, som vám spomínala už minule. Výhľad však nie je jediným dôvodom, prečo sa sem oplatí zájsť. Pražský hrad pozostáva z niekoľkých objektov a pre návštevníkov ponúka hneď viacero možností a okruhov (my sme si vybrali A okruh). Podrobnejšie informácie vrátanie cien vstupeniek nájdete bez problémov na tejto stránke.

Výhľad na Prahu zo starého kráľovského paláca
@merirenard

Ak aj nemáte chuť chodiť po expozíciách a výstavách, nebojte sa aj tak prekročiť bránu a navštíviť aspoň areál hradu. Krásne záhrady plné zelene, fontány, nádherné stavby, lavičky na oddych v strede diania a predsa trošku od ruky (s dvierkami, ktoré mi evokujú vchod do tajnej záhrady 😊) a keď ste tam v dobrom čase, stretnete aj pochodujúcu hradnú stráž či uvidíte výmenu stráží- tí sú atrakciou tuším všade. 😊

Moje "tajné" dvierka :)
@merirenard
 Starý kráľovský palác

Tu nenájdete síce žiadnu obsažnú expozíciu, ale ak máte slabosť pre hrady, zámky a paláce ako ja, radi si ho pozriete. Vo Vladislavskej sále sme trošku popustili uzdu fantázii a snažili sa predstaviť ako to tam vyzeralo počas slávností a hostín, keď sa to hmýrilo ľuďmi.

Foto: web
Príbeh pražského hradu

Veľmi detailná expozícia o histórii hradu, ako sa budoval a vyvíjal až do dnešnej podoby. Okrem iného je tu zachytená história samotných Čiech od praveku až po rok 2000. Ak máte pocit, že vďaka existencii Československa je tá história dosť podobná našej, tak ste historický barbar (žartujem 😉). Keďže sme netvorili vždy spoločný štát, táto história je dosť odlišná od tej našej a ja sama som po hodine vyšla presýtená informáciami. Mať tak so sebou zošit, pero, stráviť tu toľko času koľko potrebujete a máte za sebou kompletné české národné dejiny a rozhodne zaujímavejšou formou ako sedením v škole. 😊

Celá expozícia je veľmi dobre vystavaná a zariadená. Máte tu informačne veľmi obsiahle panely v českom a anglickom jazyku a takisto popisky k exponátom sú prehľadné, takže si nepomýlite čo je čo. Skladá sa z modrej línie, teda akejsi "hlavnej" a potom rôznych doplnkových miestností venovaných napríklad duchovným obradom, stolovaniu, korunovácii a podobne. K tomu všetkému sú tu doplnkové aktivity pre deti, rôzne hádanky, hlavolamy a počítače s hrami a úlohami súvisiacimi s témou danej miestnosti (jedinou nevýhodou je, že slabo reagovali na dotyk). Tým, že som si toto všetko všímala sa u mňa prejavila "profesionálna deformácia", z čias, keď sme museli napísať recenziu na nejakú výstavu či expozíciu. Myslím, že sa naozaj niet čo čudovať, že človek odtiaľ vyjde priam "prejedný" od informácií. 😊

Katedrála sv. Víta

Najväčší a najvýznamnejší český chrám, kde prebiehali korunovácie panovníkov treba predstavovať málokomu. Ide o nádhernú stavbu ako zvnútra, tak aj zvonka, pri ktorej veľkosti a majestátnosti sa človek zrazu cíti úplne maličký a bezvýznamný (o čo vlastne často aj pri stavbe kostolov šlo). Dodnes sú tu uložené pozostatky českých svätých patrónov, panovníkov, arcibiskupov a šľachticov. Chrám si môžete pozrieť aj bez vstupenky, ale len z vyhradených priestorov neďaleko vchodu.

Napriek jeho kráse a majestátnosti ma tu naozaj rušil turistický ruch. Ide o veľmi krásnu a navštevovanú pamiatku, no pri tom šume a vrave čo tam bola som sa cítila ako na trhovisku. Nechcem byť príliš kritická, lebo viem, že pre mnohých ľudí je to hlavne pekná historická pamiatka, a pri tom množstve návštevníkov by sa tam dalo ťažko očakávať ticho a pokoj. Ide len o môj osobný názor, ale práve to ticho a pokoj mi tu chýbali. Možno by stálo za to zájsť sem na bohoslužby, ktoré sa tu bežne verejne slúžia a počas nich neprebiehajú turistické prehliadky. Každopádne, katedrála je naozaj nádherná. 😊

A necíťte sa pri takejto stavbe maličkí.
@merirenard

Bazilika sv. Jiří

Oproti chrámu sv. Víta menšia a strohejšia bazilika, kde sa konajú krátkodobé výstavy. Na druhej strane aj pokojnejšia a tichšia, takže sa tu cítite viac ako v kostole.


Bazilika sv. Jiří
@merirenard
Prašná veža

V tejto veži je stála expozícia Hradnej stráže- čiže tu nájdete históriu od kniežacej družiny až po dnešnú Hradnú stráž prezidenta, vrátane vystavených uniforiem. Komu by sa nepáčili uniformy? Niektoré viac, niektoré menej, každý si už spraví svoj názor. 😊

@merirenard
Zlatá ulička

Nie úplne chápem, prečo je táto časť spoplatnená (hoci vždy to tak vraj nebolo). Ide o pozostatok drobnej zástavby, kde kedysi žila čeľaď, hradní strelci alebo zlatníci, ktoré boli obývané až do druhej svetovej vojny (v jednom z domčekov žil aj Franz Kafka). Úzka ulička s maličkými domčekmi a ešte menšími miestnosťami, kde si tiež možno prezrieť dobové zariadenie, ale napríklad aj mučiace nástroje.

@merirenard
Foto: web
Na hrad som išla vždy, keď som v Prahe bola, ale na výstavy a expozície sme sa vybrali prvýkrát až tento rok. Aj bez toho však má čo ponúknuť vašim očiam a pokiaľ radi fotíte, bude to raj aj pre váš fotoaparát. Samotný areál je otvorený celoročne od 6:00 do 22:00, čiže aj v čase, keď sú jednotlivé objekty ešte zatvorené. Ak si teda chcete užiť prázdnejšie priestory, pokoj a možnosť nerušene fotiť/kresliť/čítať/písať/premýšľať/kochať sa, proste čokoľvek, vyberte sa sem práve v tom čase a určite sa nebudete cítiť ako natlačená sardinka (vlastná skúsenosť 😉).

@merirenard

@merirenard

Na fontáne sa radšej nefoťte... len ak ste veľký rebel 😃
@merirenard
Máte aj vy slabosť na hrady, zámky a paláce alebo som len ja taká divná? 😃


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára